Varför jag vill bli lokförare och hur allt blir.

Fick denna frågan så tänkte ta upp det här helt enkelt!

Jag har alltid haft svårt för att veta vad jag vill bli "när jag blir stor". Aldrig riktigt kunnat bestämma mig. Vill gärna att någon annan ska säga "gör SÅHÄR nu", och det gäller i många situationer. 

Läste ju till förskollärare ett tag men kände att det jobbet inte riktigt passade mig. Jag är för självständig och jobbar faktiskt gärna själv när det gäller det mesta. Sen är arbetstiderna inte jätteroliga på förskola då det innebär många kvällar och möten efter redan långa dagtids-dagar. 

Sen jag började på Elitfönster i höstas så har jag märkt att skift-jobb passar mig bra. Antingen har man ledigt hela förmiddagen eller så slutar man tidigt och har eftermiddagen fri. Det har vart väldigt skönt att hinna med livet mycket bättre. Som lokförare har man varierande arbetstider så det blir perfekt.

Utbildningen TCC (lokförarutbildningen) hittade jag redan förra året. Sökte också då i våras men tyvärr så var det ett test jag inte klarade den gången. Det är många test man måste klara för att komma in på utbildningen. Testen är ungefär som ett IQ-test och innefattar ordförståelse, simultanförmåga, talserier, samband mellan bilder, pappersvikningar som vecklas ut (hur blir bilden då) osv. Det jag inte klarade i våras var talserier så ni kan ju tänka er att jag var nervös för det nu även i höstas. Men det gick bra och jag skickades vidare till psykolog delen. Där är det ännu fler test.. Kan ta det i ett annat inlägg! 

Utbildningen är kort, 15 månader. Och det lockade väldigt mycket. Efter det finns det många jobb på dem olika tågföretagen, då dem flesta förarna just nu är i pensionsålder. Sen tjänar man mycket som lokförare, och det lockade också väldigt mycket. Att plugga i 15 månader och sen ha en lön som en ingenjör är verkligen pricken över i:et.

Zeo är utlånad just nu och kommer vara det ett bra tag. Så för tillfället är jag hästfri för första gången på 16 år, och det kan faktiskt inte kännas mer rätt just nu. Sista tiden i stallet har inte känts rolig, så det var verkligen dags för ett break. Jag vill inte göra något när det inte blir 100%, särskilt inte när det gäller  hästarna. Sen var det ju såklart en ekonomisk fråga också att jag lånade ut henne. 

Jag kommer att gå i skolan mellan måndag-torsdag, alltid ledig på fredagar. Så kommer blir lätt att pendla hem till Victor på helgerna. Utbildningen är ju i Mjölby så det är ju inga jätteavstånd att åka hem till Vetlanda då och då. Tror vi kommer lösa det fint. 

Kajsa och jag har fått en lägenhet tillsammans i Mjölby. Hon kände för att prova på en ny stad och därför tog vi chansen att göra det tillsammans. Hon kommer att söka jobb så får hoppas att det löser sig på jobbfronten för henne. Annars får vi kämpa tills det helt enkelt gör det!

Bara fråga på om det är någon ni undrar om utbildningen osv! Nu ska jag packa väskan inför GC.


*sneak peak* på nya lägenheten!


Kommentarer
Alexandra

Hej,
Fin blogg och grattis till utbildningen. Sökte själv detta år och klarade allt förutom talserien där jag blev grå, nästan godkänd, så nu vänta och testa igen till hösten.
Gjorde du något speciellt för att klara dig andra gånger, tränade eller pluggade du in talserier?
Vill inte risker att kugga ännu en gång och inte alls komma in.

Trevlig dag!

2015-03-31 @ 10:10:06
Alexandra

Hej,
Fin blogg och grattis till utbildningen. Sökte själv detta år och klarade allt förutom talserien där jag blev grå, nästan godkänd, så nu vänta och testa igen till hösten.
Gjorde du något speciellt för att klara dig andra gånger, tränade eller pluggade du in talserier?
Vill inte risker att kugga ännu en gång och inte alls komma in.

Trevlig dag!

2015-03-31 @ 10:10:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback