Blir så arg

Detta ämnet är väldigt känsligt och många av er håller säkert inte med mig. Men jag är verkligen strängt emot att avliva ett djur som funkar som sällskap. Vare sig det gäller hästar, katter eller hundar.. Man bara gör det inte! Inte utan att ha provat olika alternativ för djuret.

Och ni som påstår att er häst inte hade funkat som sällskap, för att den verkligen älskar att tävla.. Hallå? Ja, hästar kan älska att tävla. Men jag tror verkligen inte att dem väljer att dö om dem inte får göra det mer..

Sen har man ju ett givet ansvar som djurägare- att ta bort sitt djur när djuret har gjort sitt och kommer att lida genom att leva. DÅ är det sjäkvklart att det är bäst för djuret att somna in! Men allt för många djur tas bort bara för människan ska förmänskliga djuren hela tiden. Jag tror inte på att det finns hästar som mår psykiskt dåligt av att inte tävla, för dem tänker inte så. 

Däremot så kanske dem mår dåligt av att just inte röra på sig. Vissa hästar kräver mycket stimulering för både huvud och kropp. Men då kan man prova en lösdrift! Klart att man inte ska göra det om hästen är såpass halt/sjuk/skadad att den inte får röra på sig. Men you get my point antar jag, behöver nog inte vara mer övertydlig än vad jag varit. 

Kort sagt så är jag strängt emot att ta bort djur som inte får en chans. Som inte får prova. Som inte blir betrodda, och som får lämna jordelivet pga människans hemska makt! 





Kommentarer
vanessa

jag håller med men har också ett argument. ett djur är ett djur men det behöver fortfarande kärlek och ompyssling och som sällskap är det inte alltid den får det. att vara prio 1 är lika viktigt för ett djur som människa tror jag. och då anser jag att det bästa är att låta djuret somna in. tänk dig själv att inte profiteras som no 1 hela tiden. det hade varit lite deprimerande. vilket jag tror kan speglas på djur med!

2014-08-21 @ 07:27:13
URL: http://vanessaandersson.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback