Första LIA dagen avklarad

Vilken känsla det är att köra tåg! Och jag fick ju som många skrivit börja köra det snabbaste godståget Green cargo har, posttåget. Och visst kändes det fort i början när man satt där och dundrade på i 160km/h, men efter ett tag blev man lite fartblind och det kändes inte så fort längre. Det är en helt annan sak att själv sitta i stolen och köra än att kolla på iallafall! När jag åkte med i reginan för några veckor sen så kändes 160 som ingenting. Men när man väl satt där själv så märkte man hur fort det faktiskt går. 

Än så länge är bromsen knepigast tycker jag. Hur mycket man ska bromsa vid olika tillfällen, för att hinna få stopp på tåget vid rätt tidpunkt. Jag bromsade för tidigt i dem flesta fallen igår, men hellre det än försent haha. Men det är ju en känsla man får in så småningom, när var och hur det är dags. 

Annat speciellt som hände igår? Det var en hel del förseningar pga en trasig kontaktledning utanför Mjölby. Så vårt pasståg blev försenat upp och det tåg vi skulle köra hem satt fast i Karlberg. Så det blev ett annat tåg än planerat. Sen på vägen mot Nässjö blev vi även uppringda av TKL som sa att det var en huvudljussignal som var släkt längre fram. Så vi höll utkik efter den (en släkt signal ska du räkna som stopp). Sen när vi väl kom fram fick vi plocka fram en "blankett 21" som man använder vid stopp-passager. Där skriver du vilken signal det gäller och samråder med TKL om vad som gäller.

Sen gick resten av turen kanon och trots att vi blev ett par timmar försenade hem så gjorde det inte så mycket! Jag är nöjd med min första dag och ser fram emot kommande veckor :)





Kommentarer
Mats Hollander

Hej Martina och tack för trevlig läsning. Gör du din LIA-period hos oss på Green Cargo? Vad bra i så fall! För oss och för dig, så du får köra riktiga godståg. Lycka till med att dra de tunga lassen genom landet!
Mats

2015-04-22 @ 09:10:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback