Presentation- Kortez.

Dax att presentera min stora stjärna, Kortez! Jag importerade honom direkt från Polen maj 2012, och fixade allt på egen hand. Det är en risk att köpa hästar utomlands som man dessutom bara sett på film, men jag tog en vild chansning. Tanken var att rida till honom och sedan sälja i Sverige, som ett projekt.
 
Kortez.
E: Sir Neel - Darco
KWPN/Polskt halvblod. född 2005.
Tävlad upp till LA:3 i dressyr, rekord på 73% i LB:1.
173cm hög.
 
När jag fick hem Kortez var han tunnt musklad, hade knappt nån man, pälsen var i uruselt skick och han hade en sorgsen blick i ögonen. Han vävde så fort han kom in till en box och hade svårt att finna ro. Han var riktigt arg på andra hästar och var alltid på sin vakt.
 
 
Kolla undehalsen, första dagen här hos mig..
 
I ridningen var han så slö, gick knappt fram alls och hade inget driv. Kort sagt så hade han ingen glädje i något man gjorde, jag tänkte många gånger "Vad har jag gett mig in på nu?". Sen gick allt så fort, han började bli riktigt fin och visade sig att verkligen vara min typ av häst. Jag kunde äntligen rida en häst på ett bekvämt häst då han var så liksidig, så mjuk och en riktig dressyrhäst- något som jag alltid drömt om att äga.
 
Men jag satte ut annonsen, trots en klump i magen. Jag som hade räddat denna häst från Polen, han som precis funnit trygghet hos mig, jag kände att han började lita på mig- det tog emot. Jag fick så oändligt många svar och provridningar- ALLA var intresserade. Ju fler svar jag fick som ville ha honom desto mer blev jag motig, var detta verkligen rätt? Kunde jag ha två stora hästar? Skulle jag följa mig hjärta och ta bort annonsen?! Kortez som skulle bli mitt projekt och tanken var att tjäna in lite pengar, men i detta skede så kändes det som att pengar verkligen inte spelade någon som helst roll längre, jag hade fäst mig vid denna hästen.
 
 
Tanke blev materia, jag tog bort annonsen och fick beklaga mig inför flera kunder, jag sa att jag helt enkelt ångrat mig och ville behålla honom. Vi var inte färdiga tillsammans, och trots att jag kände mig hur oseriös som helst så kunde jag äntligen andas ut och känna- han är min.
 
Nu har vi samlat på oss massor med erfarenheter och rutin efter 1,5 år tillsammans. Det är fortfarande mycket jobb med Kortez då han är en häst som varit med om mycket. Han är svårlastad och kan hamna i sin egna värld ibland, då är han svår att få kontakt med. Vissa tävlingar går han som en klockren stjärna och vinner hela skiten, medan han ibland kan spela riktigt svårflörtad och tycka omgivningen är mer intressant. Vi har ändå rätt så många placeringar om man tänker på att jag inte ägt honom så länge. Vi tävlar endast i dressyr.
 
 
Denna hästen är världens gosigaste nu, han charmar alla. Han väver i stort sett aldrig längre och är inte alls lika arg på andra hästar som han var förut. Han ser ut att trivas i livet, och jag är glad att ha gett honom chansen till att få vara lycklig. Om jag nån gång säljer honom så kommer jag vara enormt mån om hemmet då han är så känslig, han får aldrig gå tillbaka till skicket han var i då han kom till mig. Men tanken är att ha kvar honom så länge jag kan<3
 
 
 

 


Kommentarer
Wilma

Fin blogg! :)

2013-08-19 @ 20:57:58
URL: http://ziros.se
Emelie

Tycker verkligen du gjorde rätt att ha kvar honom, helt underbar häst :) Man måste nog vara rätt van vid att hästar kommer och går ifall man tar in dem på tillridning, hade aldrig klarat det om man märker att det är en häst med kapacitet ;)

2013-08-22 @ 19:55:27
URL: http://lindblad.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback