Vem är jag som ryttare?

Tänkte ta upp mina för- och nackdelar som ryttare.
 
Fördelar
  • Jag skyller aldrig på hästen om den verkligen inte bettet sig riktigt dumt, ser hellre till mina egna misstag och på så vis lär mig mer.
  • Jag har en bra balans, ramlar sällan av trots bocksprång osv.
  • Jag berömmer hästen ofta. Det märks så väl på Zeo när man pratar med henne och klappar lite på halsen, hon slappar av och spetsar öronen! Hon älskar beröm.
  • Jag har en helt OK lodrätt sits, hamnar sällan i stolsits eller lutar mig framåt/bakåt, är relativt rak.
  • Jag är bra på att rida med säte och ben iställer för händer.
  • Jag ser lätt avstånd till hinder.
Nackdelar
  • Jag kan ibland få svankrygg när jag hoppar, put med rumpan! Haha.
  • Jag är sne i ryggen och därför påverkar det min vänstra sida. Detta utmärker sig som så att jag har svårt att ta stödet på yttertyglen med vänster, samt orkar inte sitta tillbaka och jobba lika bra i höger varv. Men detta har blivit mycket bättre då jag verkligen jobbat med det.
  • Jag är övernoga med att komma rätt på hinder. Vill inte hamna fel och därför sätter jag mig och hästen i skiten ibland, men detta har inte hänt på länge nu som tur är. Så länge jag fokuserar och koncentrerar mig på ridningen så brukar vi till 99% alltid komma rätt.
  • Så fort jag debuterar en ny höjd så är jag SKIT nervös. Men så fort debuten är gjord går det över, haha.
  • Min skänkel glider tillbaka ibland över hindren.
  • När jag blir för nervös så släpper jag all kontroll och bara kör- inte bra på en känslig häst.
 
Lite att vara nöjd med, lite att jobba med. Men det har vi ju alla, och jag är glad över att dem flesta problemen jag hade för ett par år sen numera blivit mycket bättre!
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback