Hackamore

När jag var i Stockholm förra helgen så inhandlade jag ett Hackamore till Zeo. Har hört från många att man gärna kan köpa ett ponny-hack även till stora hästar då "skänklarna" är kortare på ett sånt, så jag köpte ett ponnyhack.

Anledningen till att jag köpte det är helt enkelt för att jag vill variera mig. Sen är ju Zeo rätt tjaffsig i sin mun ibland och därför är det ju bra att byta lite.

Men fyfan vad jobbigt det är att rida på rent ut sagt. Ok om man trimmar lite på banan, men i skogen där Zeo är väldigt pigg så har jag knappt nån chans att bromsa. Vill ju verkligen ha en mjuk hand med ett hack med då det är väldigt skarpt, men det är rätt så svårt faktiskt. Sen har jag väldigt svårt att svänga med det, men allt detta kanske är en vanesak? Ska ge det ett par chanser till iaf, sen kan jag säga mer vad jag verkligen tycker :)

Rider ni på hack? Hade/har ni också lite problem med det eller är det bara jag?



Kommentarer
Emelie

Min förra sköthäst gick på hackamore, tror det är mest en vanesak :) Hon hade väl typ alltid haft det så hon var ju liksom van vid det. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, haha. Helt okej bett, men tycker ändå det känns lite okontrollerat även om det är starkare än andra bett. Ridit Hurma på det en gång med, men det var bara skritt haha ;)

2013-07-25 @ 00:19:43
URL: http://lindblad.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback